یکی از مهارت هایی که می تواند ما در روابط کاری و غیر کاری کمک برساند، مهارت نه گفتن می باشد. در فرهنگ ما ایرانیان، راضی نگه داشتن اطرافیان یک ارزش اخلاقی به حساب می آید و این ارزش باعث شده است که ما در روابط اجتماعی خودمان، در گفتن کلمه "نه" به درخواست طرف مقابل به مشکل بر خوریم. و اگر هم بتوانیم نه بگوییم آن وقت دچار عذاب وجدان خواهیم شد و حس خوبی نخواهیم شد. برای رهایی از این مشکل چند نکته است که باید به آن توجه داشت:

1-    اولا مطمئن باشید که نه گفتن به درخواست طرف مقابل، یک تصمیم درست و منطقی می باشد و ما را در رسیدن به اهدافمان کمک خواهد کرد

 

2-    وقتی می خواهیم نه بگوییم به خود موضوع فکر کنیم ، به عکس العمل طرف مقابل، چون اگر ما به این نتیجه رسیده ایم که تصمیم ما مبنی بر رد درخواست طرف مقابل، تصمیم صحیحی می باشد نباید نگران ناراحتی طرف مقابل باشیم

 

3-    نقاط ضعف و حساس خود را خوب بشناسید، خیلی مواقع وقتی که ما نه می گوییم طرف مقابل به نکته و یا موضوعی اشاره می کند که ما را مجبور به تغییر موضع می کند، شناسایی نقاط ضعف و حساس این کمک را به ما خواهد کرد تا در این مواقع، هوشیار باشیم و با خود آگاهی در پایبندی به تصمیم گرفته شده، موفق عمل کنیم.

 

4-    در صورتیکه می خواهیم پاسخ نه بدهیم ولی در موقعیتی قرار داریم که معذب هستیم، پاسخ را به زمان دیگری انداختن، کار بسیار اشتباهی می باشد، در بیشتر مواقع این تاخیر به شما کمکی نخواهد کرد بلکه به درگیر شدن ذهن شما با موضع و در نتیجه سخت تر شدن رد درخواست طرف مقابل منجر خواهدشد.

 

5-    بهتر است در لحظه گفتن کلمه نه به چهره طرف مقابل نگاه نکنید ولی بعد از آن برای ادامه مکالمه و بیان دلایل خود، با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار کنید.

 

6-     بلافاصله بعد از نه گفتن، شروع به بیان دلایل خود نکنید، مواظب باشید چون قطعا طرف مقابل در تلاش گرفتن بله از شما می باشد، پس از شنیدن پاسخ منفی از شما شروع خواهد کرد به بیان دلایل خود و توضیح خواستن از شما، که اگر شما بلافاصله بعد از نه گفتن دلایل خود را مطرح کرده باشید، آن وقت دیگر دلایلی برای مطرح کردن ندارید.

 

7-    یکی دیگر از مهمترین نکاتی را که باید در نه گفتن در نظر داشته باشید، این نکته می باشد که علت نه گفتن خود را به گردن چیز و یا کس دیگر نیاندازید. چون امکان داد که آن ها نپذیرند و شما مجبور به پذیرفتن درخواست طرف مقابل بگردید.