وبلاگ پیمان تسنیمی

آنچه دوست دارم برای دوستانم بگویم

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

مدیریت پروژه - هنر نه گفتن


یکی از مهارت هایی که می تواند ما در روابط کاری و غیر کاری کمک برساند، مهارت نه گفتن می باشد. در فرهنگ ما ایرانیان، راضی نگه داشتن اطرافیان یک ارزش اخلاقی به حساب می آید و این ارزش باعث شده است که ما در روابط اجتماعی خودمان، در گفتن کلمه "نه" به درخواست طرف مقابل به مشکل بر خوریم. و اگر هم بتوانیم نه بگوییم آن وقت دچار عذاب وجدان خواهیم شد و حس خوبی نخواهیم شد. برای رهایی از این مشکل چند نکته است که باید به آن توجه داشت:

1-    اولا مطمئن باشید که نه گفتن به درخواست طرف مقابل، یک تصمیم درست و منطقی می باشد و ما را در رسیدن به اهدافمان کمک خواهد کرد

 

2-    وقتی می خواهیم نه بگوییم به خود موضوع فکر کنیم ، به عکس العمل طرف مقابل، چون اگر ما به این نتیجه رسیده ایم که تصمیم ما مبنی بر رد درخواست طرف مقابل، تصمیم صحیحی می باشد نباید نگران ناراحتی طرف مقابل باشیم

 

3-    نقاط ضعف و حساس خود را خوب بشناسید، خیلی مواقع وقتی که ما نه می گوییم طرف مقابل به نکته و یا موضوعی اشاره می کند که ما را مجبور به تغییر موضع می کند، شناسایی نقاط ضعف و حساس این کمک را به ما خواهد کرد تا در این مواقع، هوشیار باشیم و با خود آگاهی در پایبندی به تصمیم گرفته شده، موفق عمل کنیم.

 

4-    در صورتیکه می خواهیم پاسخ نه بدهیم ولی در موقعیتی قرار داریم که معذب هستیم، پاسخ را به زمان دیگری انداختن، کار بسیار اشتباهی می باشد، در بیشتر مواقع این تاخیر به شما کمکی نخواهد کرد بلکه به درگیر شدن ذهن شما با موضع و در نتیجه سخت تر شدن رد درخواست طرف مقابل منجر خواهدشد.

 

5-    بهتر است در لحظه گفتن کلمه نه به چهره طرف مقابل نگاه نکنید ولی بعد از آن برای ادامه مکالمه و بیان دلایل خود، با طرف مقابل خود ارتباط چشمی برقرار کنید.

 

6-     بلافاصله بعد از نه گفتن، شروع به بیان دلایل خود نکنید، مواظب باشید چون قطعا طرف مقابل در تلاش گرفتن بله از شما می باشد، پس از شنیدن پاسخ منفی از شما شروع خواهد کرد به بیان دلایل خود و توضیح خواستن از شما، که اگر شما بلافاصله بعد از نه گفتن دلایل خود را مطرح کرده باشید، آن وقت دیگر دلایلی برای مطرح کردن ندارید.

 

7-    یکی دیگر از مهمترین نکاتی را که باید در نه گفتن در نظر داشته باشید، این نکته می باشد که علت نه گفتن خود را به گردن چیز و یا کس دیگر نیاندازید. چون امکان داد که آن ها نپذیرند و شما مجبور به پذیرفتن درخواست طرف مقابل بگردید.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان تسنیمی

مدیریت پروژه - نقش های کلیدی هر پروژه

به طور کلی می توان برای هر پروژه سه عضو بسیار مهم و تاثیر گذار تعریف کرد.

1-    حامیان پروژه

2-   ذینفعان پروژه

3-  مدیر پروژه

تعریف حامیان پروژه : آغاز گر پروژه می باشند، بر اقتدار گروه می افزایند و ارشد ترین عضو گروه می باشند.

تعریف ذینفعان پروژه: کلیه اشخاص و گروه هایی که از نتایج اجرای پروژه نفع می برند.

تعریف مدیر پروژه: مسئول تحقق بخشیدن به اهداف کلی پروژه و رهبری گروه های مربوطه می باشد.

 

مثال: مالک ساختمانی تصمیم می گیرد که برای آپارتمان خود که 4 واحد دارد، یکی از آن 4 واحد را خودش استفاده می نماید و 3 واحد دیگر را اجاره داده است، یک سیستم آبگرمکن خورشیدی نصب نماید، به یک آقای مهندسی مراجعه می نماید و از او می خواهد که مسئولیت این پروژه را قبول نماید. بنا بر تعریف های فوق:

 

حامی پروژه: مالک ساختمان

ذینفعان پروژه: مالک ساختمان و سه مستاجرش

مدیر پروژه: آقای مهندس

 

  حال این سوال پیش می آید این تعریف ها چه کمکی به مدیر پروژه خواهد کرد :

 یکی از کاربرد های این گونه تعریف ها این است که حدود وظایف به صورت کلی مشخص می شود، من خودم به عنوان مدیر پروژه، بعضی اوقات حواسم به این تعریف ها نبوده و خودم را با حامی پروژه اشتباه می گرفتم و این باعث می شد علاوه بر سخت شدن روابط کاریم با حامی و ذینفعان پروژه، روند رو به رشد پروژه را هم کند نمایم. و با بررسی در چند مورد نمونه متوجه شدم که خیلی از کارفرما هم همین مشکل را با مدیران پروژه های خود داشته اند. آن ها از اینکه مدیران پروژه به جای اجرای خواسته هایشان به تغییر ماهیت پروژه می پردازند شکایت داشتند و اعلام می داشتند که خیلی از زمان پروژه به بحث هایی می گذشت که خیلی به مدیران پروژه ارتباطی نداشته است.

برای توضیح بیشتر:

در همان مثالی که گذشت فرض کنید مدیر پروژه با مالک ساختمان جلسه برگزار کند و بخواهد او را از استفاده از آبگرمکن خورشیدی منصرف نماید و پیشنهاد های دیگری به او بدهد که در این صورت حامی پروژه ناراضی خواهد شد. اگرچه شاید نظر مدیر پروژه از منظری درست باشد ولی یک مدیر پروژه باید بداند مسئول تحقق بخشیدن به اهداف کلی پروژه که توسط حامی پروژه تعیین می شود، می باشد.  

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
پیمان تسنیمی

تعریف پروژه

ر ابتدا برای اینکه بدانیم قرار است چه کنیم و بر سر چه موضوعی بحث کنیم لازم است باهم درمورد مفاهیم اصلی تعریف مشخصی داشته باشیم بنابراین اگر قرار است در این سری نوشته ها به بحث در مورد  مدیریت پروژه بپردازیم لازم است تا تعریف مشخصی از پروژه داشته باشیم.


پس از جستجو در منابع مختلف که به تعریف ماهیت پروژه پرداخته اند به نظرم تعریف ذیل بسیار ساده و کارآمد می باشد.


به مجموعه ای از فعالیت های طرح ریزی شده در جهت کسب نتیجه ای معین که باید در قالب یک مقیاس زمانی مشخص و با استفاده از بودجه ای معین انجام گیرد پروژه گفته می شود.


 


همانطور که از تعریف پروژه مشخص می باشد، هر پروژه از چهار بخش اصلی و مهم تشکیل شده است که عبارتند از : 1- فعالیت ها 2- داشتن هدف 3- داشتن مقیاس زمانی 4- بودجه ای معین


این تعریف مشخص می کند که رنگ کردن خانه، خریدن ماشین، احداث کارخانه، جابه جای خانه، مسافرت کردن، گزارش نویسی ، احداث یک واحد پتروشیمی و... همه یک پروژه می باشد چون هر 4 تا مولفه را دارا هستند. برای توضیح بیشتر دو  مثال موضع رنگ کردن خانه  و گزارش نویسی را با هم بررسی می کنیم در ابتدا رنگ کردن خانه را بررسی می کنیم :


رنگ کردن خانه


1-    فعالیت ها :


پیدا کردن نقاش ماهر با قیمیت مناسبآماده سازی دیوار هاخرید تجهیزاتانتخاب رنگ و ساختن رنگانجام عملیات رنگ کردنتمیز کار و رفع عیوب احتمالیپایان کار و تسویه حساب


2-    داشتن هدف: رنگ کردن خانه برای اینکه زیباتر باشد


3-    داشتن مقیاس زمانی: برای مثال برای یک ماه


4-     بودجه ای معین: 4 میلیون تومان


 


گزارش نویسی


1-    فعالیت ها :


جمع آوری مطالبتعیین فرمت گزارشنوشتن پیش گزارشویرایشچاب و پرینت گزارشارسال برای مدیر مربوطهپاسخ سوال های احتمالی مدیر مربوطه


2-    داشتن هدف: بیان شرح فعالیت ها برای اینکه در سیستم اداری ثبت و ضبط گردد.


3-    داشتن مقیاس زمانی : مدت زمان یک هفته


4-    بودجه ای معین : 2 نفر نیرو انسانی


بنابر این تعریف کارهای روزمره ما شامل تعریف پروژه نمی شود چون درست است که شامل فعالیت است ولی مدت زمان مشخص ندارد و اگر بتوانیم بخشی از کار های شخصی و کاری خود را که به نظر کوچک و ساده می رسند در قالب یک پروژه تعریف کنیم و از تکنیک های مدیریت پروژه استفاده نماییم، می توانیم کارآیی خودمان را افزایش دهیم.


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
پیمان تسنیمی

مطلب آغازین

با سلام 

حدود چند ماهی است که به عنوان مدیر پروژه احداث نیروگاه خورشیدی در یک شرکت مشغول به کار می باشم. در این مدت برای اینکه بتوانم به عنوان یک مدیر پروژه عملکرد موفقی داشته باشم به صورت هدفمند و کاربردی در حال مطالعه در این زمینه می باشم.  که بعضی از این مطالعات تاثیر قابل توجه ای در ایفای هر چه بهتر وظیفه شغلیم داشته است و با توجه به اینکه هدفم از ایجاد این وبلاگ این بوده است تا مطالبی را که دوست دارم و فکر می کنم به درد دوستانم می خورد، بنویسم. ، لذا در یک طبقه بندی با عنوان مدیریت پروژه مطالب مفیدی که از آن ها استفاده کرده ام را مطرح خواهم کرد. امیدوارم که این مطالب برای دوستان مفید و قابل استفاده باشد. ضمنا بسیار خوشحال خواهم شد که در این مطالب با من مشارکت نموده و من را از نظرات خودتان مطلع بفرمایید.    


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
پیمان تسنیمی